Workshop som et verdifullt presentasjonsverktøy

- Å få resultatene fra markedsundersøkelsen gjennomgått i en workshop, fremfor i en tradisjonell PowerPoint-basert presentasjon, tilførte merverdi og ga mersmak for fremtiden. Dette var en reell dialog som jeg tror begge parter lærte av.

Av Jan-Sverre Syvertsen (tekst) og Terje Borud (foto)

Det mener markedsanalyseansvarlig Jeanette Nilsen i Statoil Fuel & Retail Norge, en TNS Gallup-kunde som nylig fikk overlevert en større markedsundersøkelse der kundenes behov i forskjellige situasjoner var kartlagt.



Jeanette Nilsen (t.v), markedsanalyseansvarlig i Statoil Fuel and Retail Norge sammen med Berit Kvaløy, kundeansvarlig i TNS Gallup.

- Utgangspunktet for denne prosessen er et prosjekt der vi tar for oss vårt stasjonsnettverk og forsøker å forstå hvordan kundens behov varierer med tid på døgnet, målet med turen de er ute på og hvilke andre personer som er med i bilen. Tanken er at en større forståelse for variasjonene i kundesituasjonene, gir oss et bedre utgangspunkt når vi forsøker å gi hver enkelt besøkende på de forskjellige stasjonene, det tilbudet han eller hun ønsker akkurat der og da.

Stort antall situasjoner
- Hele undersøkelsen favnet markedet i 7 land i Norden og Baltikum, men denne delen som vi jobbet med på workshop’en, handler om det norske markedet, fortsetter kundeansvarlig i TNS Gallup, Berit Kvaløy. – Vi har gjort rundt 2000 intervjuer og antallet er såpass høyt for å få et tilstrekkelig antall respondenter til alle situasjonene vi har kartlagt. Variabler i undersøkelsen har blant annet vært om respondenten har vært på kort eller lang tur, om de har god eller dårlig tid, hvilke andre som sitter i bilen, når på døgnet vi har intervjuet dem og om de har vært kjent i området eller ikke.

Avstemme tilbudet med behovet
- Data’ene som er samlet inn gjør det mulig for oss å se en rekke brukerprofiler, som igjen er knyttet til sted og type stasjon. Og vi får bekreftet at kundenes behov på en stasjon som ligger langs E6 er annerledes enn på et lite sted eller midt i en stor by.

- I workshop’en valgte vi å begrense antallet problemstillinger vi ville dykke ned i, og det preget også utvalget mennesker som var med fra vår side. Vi ser at det er viktig å inkludere de rette personene, samtidig som vi er avhengig av at TNS gallup klarer å gjennomføre selve prosessen på en proff måte. Og det klarte de.

- I løpet av den halve dagen vi holdt på, fikk vi bekreftet en del ting som vi enten visste eller trodde, noe som er verdifullt for oss. I tillegg ble vi utfordret og fikk mer enda mer kunnskap om kundene våre. Spesielt positivt i en slik setting er jo muligheten til å kaste inn en ide eller stille et spørsmål som TNS Gallup kan si noe om med en gang. Det er et godt utgangspunkt for å utvikle innsikt som vi ellers ikke ville ha fått med oss, sier Jeanette Nilsen.

Mer treffende råd
- Det artige er jo at vi hadde forberedt oss veldig godt, sier Berit Kvaløy, - og allikevel opplevde vi at deltagerne i workshop’en raskt klarte å henge seg på og i noen tilfeller integrere funnene våre rett inn i prosesser som de allerede var i gang med. Og det var nok ikke bare Statoil Fuel & Retail som opplevde dette som en læringsprosess. Vi kommer nærmere på kunden i en sånn setting, vår forståelse for deres utfordringer øker og dermed kan vi også gi råd av større verdi.

På rett vei
Resultatet av prosjektet og prosessen, skal bli et tilbud på bensinstasjonene som treffer kundene enda bedre, - Vi har en nyåpnet stasjon på Minnesund, der vi allerede har utviklet et knippe nye tjenester. Vi har jobbet med mattilbudet og kan tilby en mer avansert meny som endrer seg gjennom døgnet og et område der det er mulig å sette seg ned for å spise.


Fra den nye Statoil-stasjonen på Minnesund.

- Yrkessjåfører kan dusje, vaske tøy og benytte tørketrommelen.  Barnefamilier har mulighet til å ta en pause langs veien mens barna koser seg i lekerommet. Med disse mulighetene håper vi å oppfylle kundens behov ut i fra situasjonen kunden befinner seg i, avslutter markedsanalyseansvarlig i Statoil Fuel & Retail Norge, Jeanette Nilsen.

04.04.2014

Arbeiderpartiet tilbake

04.04.14: Arbeiderpartiet går tilbake hele 2,2 prosentpoeng, mens Høyre er vinneren på TNS Gallups ferske gallup for TV 2.

25.03.2014

Altibox best i krevende bransjer

(Oslo, 24. mars 2013) - En stor inspirasjon, sier Toril Nag, konserndirektør i Lyse Tele og styreleder i Altibox om tildelingen av Årets kundeservice 2013. Altibox stakk av med både hovedprisen og br...

06.03.2014

Dødt løp mellom blokkene

06.03.14: Et halvt år etter stortingsvalget er det i praksis dødt løp mellom blokkene på Stortinget

25.02.2014

Norsk Trendindikator 1. kvartal 2014

"Consumer Confidence”-tallet i Norge for 1. kvartal 2014 er på 15,9 poeng. Optimismen synker dermed fra 4. kvartal, hvor tallet lå på 18,0 poeng. Ønsker du å abonnere på Norsk Trendindikator? Ta ko...

13.01.2014

Kraftbransjen sett fra husholdningskundene desember 2013

Omdømmeskåren ligger stabilt på 56 poeng gjennom siste halvdel av 2013 og viser at bransjen opprettholder sin posisjon i forhold til forbrukerne til tross for at kraftprisen har vært økende utover høs...

09.12.2013

Brain Game

Marketers have a wealth of touchpoints at their disposal to help command their audience’s attention; they need to start using them in the right way.

09.12.2013

Mediaforums "Hedersprisen 2013" til Tore Østnes i TNS Gallup

En sentral person i utviklingen av faget og tilgjengeliggjøring av verktøy og data, sa juryen da Tore Østnes fikk Mediaforums Hedersprisen 2013 under festmiddagen i Gøteborg i oktober. Vi snakket med ...

09.12.2013

Reiser dominerer eHandelen

- Tallene fra Hovedorganisasjonen Virkes Norsk eHandelsbarometer som TNS Gallup leverer, viser at nordmenn handlet for 20 milliarder på nett i juli, august og september. Av dette utgjør ferie og friti...

05.12.2013

Bli ditt eget mediehus

Hvordan kan virksomheter bruke sine egne mediekanaler til å kommunisere direkte med publikum? TNS Gallups PR-frokost sist uke satte fokus på nettopp dette – og den nye boken ”Suksess med egne medier” ...

05.12.2013

Pr- og mediebyråer nye kategorier i Byråprofil 2013

Nyhetene var flere på det som i seg selv var en nyhet – Byrådagen – i slutten av november: Byråprofil, undersøkelsen TNS Gallup gjennomfører årlig for fagbladet Kampanje, inkluderte i år også kategori...

04.12.2013

Erfaring betyr mindre på Facebook

TNS Gallup sin Facebook Community Index (FCI) er oppløftende lesing for alle virksomheter som enten nettopp har begynt eller planlegger å bygge sitt eget community på Facebook. Resultatene i målingen ...

04.12.2013

Facebook henger med mens Snapchat vokser raskt viser Social Media Tracker

- Ungdoms forhold til sosiale medier utvikler seg i høy hastighet, sier Kari Nordstad i TNS Gallups avdeling for PR-research. Snapchat er et godt eksempel, med en vekst i dekningen blant unge på 18 p...

04.12.2013

Bruk av smarttelefon og sosiale medier i "path to purchase"

Teknologi, medier og handlemønstre endrer seg i høyt tempo. To viktige endringsdrivere er smarttelefoner og sosiale medier. Hvordan endrer mobilen og sosiale medier forbrukernes «Path to Purchase»?

04.12.2013

Dagligvarehandelen etterlyser enda større kreativitet fra leverandørene

ReMark-undersøkelsen 2013 etterlater liten tvil om at det er leverandørenes oppgave å drive innovasjon og utvikling i dagligvarehandelen. Samtidig forteller respondentene at det er lenge siden siste «...

03.12.2013

Venstre får sin høyeste oppslutning på fem og et halvt år på årets siste TV 2-gallup

03.12.13: Bare én gang de siste 22 årene har TNS Gallup målt høyere oppslutning for Venstre enn dagens 6,9 prosent.

26.11.2013

Norsk Trendindikator 4. kvartal 2013

”Consumer Confidence”-tallet i Norge for 4. kvartal 2013 er på 17,6 poeng. Optimismen synker dermed fra 3. kvartal, hvor tallet lå på 20,4 poeng. Ønsker du å abonnere på Norsk Trendindikator? Ta ko...

21.11.2013

Try/Apt kåret til årets byrå i Byråprofil

På Byrådagen 20. november ble Try/Apt kåret til årets reklamebyrå for 11. året på rad! I år er Byråprofil utvidet til også å omfatte mediebyråer og PR-byråer. Starkom ble kåret til beste mediebyrå, me...

14.11.2013

FrP fortsatt ned

14.11.13: Fremskrittspartiet som gikk ned 3,0 prosentpoeng på første måling etter valget går nå ytterligere tilbake i med 0,9 prosentpoeng til 12,4 prosent. Det er den laveste oppslutningen TNS Gal...

06.11.2013

Invitasjon til TNS Gallup PR-frokost

Tid: Fredag 22. november kl 08.30-10.00 (frokostservering fra 08.00) Sted: TNS Gallup, Kirkegata 20 Arrangmentet er fulltegnet.

25.10.2013

Komplett.no og “Mot rasediskriminering av hunder” har de beste Facebook-sidene i Norge

TNS Gallup og bransjeorganisasjonen Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) kåret i dag Norges beste Facebook-communities. Resultatene er basert på evalueringer fra vinnernes egne ...

08.10.2013

FrP klart tilbake

08.10.13: I det første partibarometeret etter valget for TV 2, får FrP 13,3 prosent, en tilbakegang på hele 3,0 prosentpoeng. Bakgrunnstallene viser at det i størst grad er kvinner som snur ryggen ...

01.10.2013

Kraftbransjen sett fra husholdningskundene september 2013

Majoriteten av strømkundene har nå et positivt fremfor et negativt inntrykk av norsk kraftnæring. Gjennom mange år har situasjonen vært omvendt, men dette endret seg for et år siden.

30.09.2013

TNS Gallup traff best under årets valgkamp!

TNS Gallup gjennomførte under årets valgkamp flere intervjuer enn noen gang tidligere. Gjennomsnittet av valgkampmålingene lå bak TV 2s prognose over hvem som var sikre på stortingsplass og ble publis...

25.09.2013

Høye klimaforventninger til den nye regjeringen

Klimaendringer står som nummer seks blant de største utfordringene Norge står overfor. Øverst på listen står helsevesenet, deretter vei og bane. Hva folk mener har klar sammenheng med politisk stemmeg...

Google Analytics