Mobilen – stadig viktigere i kjøpsprosessen

Stadig flere av oss får smarttelefon, og dermed bruker vi mobilen til flere tjenester, underholdning og for å skaffe informasjon. TNS sin Mobile Life-undersøkelse viser at dette påvirker kjøpsprosessen og måten butikker og merkevarer markedsfører sine produkter og tjenester på.

Av Marianne Hauknes

TNS har gjennom undersøkelsen Mobile Life avdekket adferd og motivasjonen hos 48 000 respondenter fra 58 land, deriblant Norge. Resultatene fra Mobile Life kan hjelpe butikker og merkevarer til å utvikle strategier for å utnytte markedsførings- og kommunikasjonspotensialet i mobiltelefonen.



I 2007 kom iPhone, den første virkelige smarttelefonen. Siden den gangen er et stort antall nye modeller lansert, og stadig flere nordmenn går rundt med sin egen smarttelefon i lomma. Vi er i verdenstoppen når det gjelder bruk, og konsekvensen er en sterk økning i internettrafikk og forbruk av tjenester via telefonen.

Mobilen får en større rolle i kjøpsprosessen
- Vi ser at 17 prosent av de norske mobilbrukerne har benyttet mobilen til innkjøp eller til research i forbindelse med et kjøp, forteller Erlend Espedal, telekomanalytiker i TNS Gallup. - 43 prosent av disse har faktisk sammenlignet priser mens de har vært i butikken.


Erlend Espedal, telekomanalytiker TNS Gallup
Foto: Terje Borud


Dette forandrer kjøpsprosessen ganske radikalt. Der hvor kunden tidligere har fått noe informasjon om produkter og tjenester gjennom for eksempel reklame, kan de nå gjøre research på nett og gjennom ulike tjenester som gjør at de i mange tilfeller er mer informert enn betjeningen som skal hjelpe dem i butikken. Med smarttelefonen har kunden i realiteten med seg all informasjon i hånda.


- Fra Digital Life-undersøkelsen, som blant annet kartlegger forbrukernes kjøpsprosesser i digitale kanaler på tvers av PC, telefon og nettbrett, vet vi at jo dyrere varen er, jo mer ønsker kunden å finne ut om både spesifikasjoner, pris og om butikken der de skal handle. Dette betyr at research i forkant og rundt kjøpet øker, og dermed kundens kunnskap og involvering i produktet, fortsetter Espedal. - Dette sier oss noe om at produsentene og merkevareleverandørene bør utnytte de mulighetene som ligger i smarttelefoner, for å tilby tjenester eller informasjon som vil bygge sterkere relasjoner med kundene.

Relevante tjenester vil vinne frem
Samtidig skaper dette også et spennende marked for de som kan tilby tjenester som hjelper oss i kjøpsprosessen. - Det er i hovedsak prissammenligning og innhenting av produktinformasjon fra uavhengige kilder vi bruker mobilen til under handleturen i dag. Vi ønsker  å gjøre en skikkelig god deal og vi ønsker å forsikre oss om at vi kjøper det produktet eller den tjenesten som passer best for oss. Men Mobile Life-undersøkelsen viser at mange også er interessert i å motta konkrete tilbud fra butikker der de er ved hjelp av stedstjenester.

- For de som tilbyr tjenestene blir det viktig å tilby kunden noe som er relevant og som gir en merverdi, mener Espedal. - En telefon ansees som en forlengelse av en selv. Meningsløse tjenester uten verdi eller anvendelse vil fort bli luket ut til fordel for de som kan tilby noe av verdi.


Flere på smarttelefon fremover
  – Stadig flere nordmenn ønsker seg eller planlegger å kjøpe en smarttelefon. Og de som allerede har en, vil bruke den stadig mer ettersom tilbudet av tjenester utvikler seg. Derfor tror vi tjenester innen research, kuponger og gunstige tilbud gjennom smarttelefonen er et område som vil ha en sterk vekst de neste årene. Det blir spennende å se hvordan merkevareleverandører, butikker og tjenestetilbydere vil benytte seg av potensialet som finnes. Vi har bare sett begynnelsen, tror Erlend Espedal i TNS Gallup.
04.04.2014

Arbeiderpartiet tilbake

04.04.14: Arbeiderpartiet går tilbake hele 2,2 prosentpoeng, mens Høyre er vinneren på TNS Gallups ferske gallup for TV 2.

25.03.2014

Altibox best i krevende bransjer

(Oslo, 24. mars 2013) - En stor inspirasjon, sier Toril Nag, konserndirektør i Lyse Tele og styreleder i Altibox om tildelingen av Årets kundeservice 2013. Altibox stakk av med både hovedprisen og br...

06.03.2014

Dødt løp mellom blokkene

06.03.14: Et halvt år etter stortingsvalget er det i praksis dødt løp mellom blokkene på Stortinget

25.02.2014

Norsk Trendindikator 1. kvartal 2014

"Consumer Confidence”-tallet i Norge for 1. kvartal 2014 er på 15,9 poeng. Optimismen synker dermed fra 4. kvartal, hvor tallet lå på 18,0 poeng. Ønsker du å abonnere på Norsk Trendindikator? Ta ko...

13.01.2014

Kraftbransjen sett fra husholdningskundene desember 2013

Omdømmeskåren ligger stabilt på 56 poeng gjennom siste halvdel av 2013 og viser at bransjen opprettholder sin posisjon i forhold til forbrukerne til tross for at kraftprisen har vært økende utover høs...

09.12.2013

Brain Game

Marketers have a wealth of touchpoints at their disposal to help command their audience’s attention; they need to start using them in the right way.

09.12.2013

Mediaforums "Hedersprisen 2013" til Tore Østnes i TNS Gallup

En sentral person i utviklingen av faget og tilgjengeliggjøring av verktøy og data, sa juryen da Tore Østnes fikk Mediaforums Hedersprisen 2013 under festmiddagen i Gøteborg i oktober. Vi snakket med ...

09.12.2013

Reiser dominerer eHandelen

- Tallene fra Hovedorganisasjonen Virkes Norsk eHandelsbarometer som TNS Gallup leverer, viser at nordmenn handlet for 20 milliarder på nett i juli, august og september. Av dette utgjør ferie og friti...

05.12.2013

Bli ditt eget mediehus

Hvordan kan virksomheter bruke sine egne mediekanaler til å kommunisere direkte med publikum? TNS Gallups PR-frokost sist uke satte fokus på nettopp dette – og den nye boken ”Suksess med egne medier” ...

05.12.2013

Pr- og mediebyråer nye kategorier i Byråprofil 2013

Nyhetene var flere på det som i seg selv var en nyhet – Byrådagen – i slutten av november: Byråprofil, undersøkelsen TNS Gallup gjennomfører årlig for fagbladet Kampanje, inkluderte i år også kategori...

04.12.2013

Erfaring betyr mindre på Facebook

TNS Gallup sin Facebook Community Index (FCI) er oppløftende lesing for alle virksomheter som enten nettopp har begynt eller planlegger å bygge sitt eget community på Facebook. Resultatene i målingen ...

04.12.2013

Facebook henger med mens Snapchat vokser raskt viser Social Media Tracker

- Ungdoms forhold til sosiale medier utvikler seg i høy hastighet, sier Kari Nordstad i TNS Gallups avdeling for PR-research. Snapchat er et godt eksempel, med en vekst i dekningen blant unge på 18 p...

04.12.2013

Bruk av smarttelefon og sosiale medier i "path to purchase"

Teknologi, medier og handlemønstre endrer seg i høyt tempo. To viktige endringsdrivere er smarttelefoner og sosiale medier. Hvordan endrer mobilen og sosiale medier forbrukernes «Path to Purchase»?

04.12.2013

Dagligvarehandelen etterlyser enda større kreativitet fra leverandørene

ReMark-undersøkelsen 2013 etterlater liten tvil om at det er leverandørenes oppgave å drive innovasjon og utvikling i dagligvarehandelen. Samtidig forteller respondentene at det er lenge siden siste «...

03.12.2013

Venstre får sin høyeste oppslutning på fem og et halvt år på årets siste TV 2-gallup

03.12.13: Bare én gang de siste 22 årene har TNS Gallup målt høyere oppslutning for Venstre enn dagens 6,9 prosent.

26.11.2013

Norsk Trendindikator 4. kvartal 2013

”Consumer Confidence”-tallet i Norge for 4. kvartal 2013 er på 17,6 poeng. Optimismen synker dermed fra 3. kvartal, hvor tallet lå på 20,4 poeng. Ønsker du å abonnere på Norsk Trendindikator? Ta ko...

21.11.2013

Try/Apt kåret til årets byrå i Byråprofil

På Byrådagen 20. november ble Try/Apt kåret til årets reklamebyrå for 11. året på rad! I år er Byråprofil utvidet til også å omfatte mediebyråer og PR-byråer. Starkom ble kåret til beste mediebyrå, me...

14.11.2013

FrP fortsatt ned

14.11.13: Fremskrittspartiet som gikk ned 3,0 prosentpoeng på første måling etter valget går nå ytterligere tilbake i med 0,9 prosentpoeng til 12,4 prosent. Det er den laveste oppslutningen TNS Gal...

06.11.2013

Invitasjon til TNS Gallup PR-frokost

Tid: Fredag 22. november kl 08.30-10.00 (frokostservering fra 08.00) Sted: TNS Gallup, Kirkegata 20 Arrangmentet er fulltegnet.

25.10.2013

Komplett.no og “Mot rasediskriminering av hunder” har de beste Facebook-sidene i Norge

TNS Gallup og bransjeorganisasjonen Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) kåret i dag Norges beste Facebook-communities. Resultatene er basert på evalueringer fra vinnernes egne ...

08.10.2013

FrP klart tilbake

08.10.13: I det første partibarometeret etter valget for TV 2, får FrP 13,3 prosent, en tilbakegang på hele 3,0 prosentpoeng. Bakgrunnstallene viser at det i størst grad er kvinner som snur ryggen ...

01.10.2013

Kraftbransjen sett fra husholdningskundene september 2013

Majoriteten av strømkundene har nå et positivt fremfor et negativt inntrykk av norsk kraftnæring. Gjennom mange år har situasjonen vært omvendt, men dette endret seg for et år siden.

30.09.2013

TNS Gallup traff best under årets valgkamp!

TNS Gallup gjennomførte under årets valgkamp flere intervjuer enn noen gang tidligere. Gjennomsnittet av valgkampmålingene lå bak TV 2s prognose over hvem som var sikre på stortingsplass og ble publis...

25.09.2013

Høye klimaforventninger til den nye regjeringen

Klimaendringer står som nummer seks blant de største utfordringene Norge står overfor. Øverst på listen står helsevesenet, deretter vei og bane. Hva folk mener har klar sammenheng med politisk stemmeg...

Google Analytics