InterBuss

Norges største og grundigste undersøkelse om internettmarkedet i Norge!

Har du noen gang lurt på hvor mange personer i Norge som bruker sosiale medier? Kunne du trengt informasjon om hvordan Internett påvirker kjøpsbeslutninger i den fysiske verden? Eller kanskje du funderer på hvor mange som har nettbrett og smarttelefon og hvordan disse brukes? Da er InterBuss undersøkelsen med svarene.

InterBuss har levd helt siden 1995 og var en av de aller første undersøkelsene som systematisk tok for seg Internett som mediekanal. I løpet av årene siden oppstarten av målingene har Internett blitt allemannseie og det er viktigere enn noen gang å holde seg oppdatert om hvor og hvordan den norske internettbefolkningen bruker Internett i dagliglivet.

InterBuss er en kvartalsvis måling av bruk av Internett og teknologi blant norske privathusholdninger og privatpersoner og er trolig den lengstlevende rapporten i Norge på nordmenns internettvaner.

InterBuss består av 5 ulike moduler eller delundersøkelser.

1. Tilgang og oppkobling (inkl. nettbrett)
Her undersøkes hvordan og på hvilken måte nordmenn kobler seg til Internett. Vi spør også om tilgang til og på hvilken måte Internett brukes på mediebrett, deriblant bruk streaming og bruk av applikasjoner.

2. Sosiale medier

Her ser vi på utviklingen i bruk av de mest vanlige sosiale mediene. Modulen tar for seg nordmenns bruk av sosiale medier samt bruk av nettsteders kommentarfelt. Vi undersøker bruksfrekvens, ser på beveggrunner for bruk, type bruk, stiller profilspørsmål for utvalgte nettsamfunn og på historisk utvikling.

3. Streaming

Modulen for seg bruk av streaming- og nedlastingstjenester for musikk og levende bilder på Internett (generelt og per kanal). I tillegg undersøks tilgang til og bruk av Internett via TV. 

4. E-handel og søk
Denne modulen tar for seg elektronisk forbrukeradferd og Internetts rolle i forbindelse med handel offline så vel som online samt betalingssikkerhet på Internett. I tillegg undersøkes bruk av søke- og katalogtjenester på Internett.

5. Mobil

Her ser vi på andelen personer som har tilgang til Internett via mobilen, ulike mobiltyper og bruk av trådløse nettverk (WLAN) på mobilen. I tillegg undersøker vi på hvilken måte Internett brukes på mobilen samt bruk av applikasjoner og QR-koder.

I tillegg har vi hvert kvartal en "rullerende modul" utover de fem faste modulene. Den rullerende modulen inkluderer ny og dagsaktuell tematikk hvert kvartal. Eksempler på tematikk er social tv, multitasking, personvern og nettdebatt. Ta kontakt dersom du lurer på hvilke moduler som gjennomføres til enhver tid.

InterBuss kan kjøpes som enkeltrapport, som enkelt modul eller som abonnement for 4 utgaver i året.

Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjon

Ønsker du mer informasjon?
Ta kontakt med:

Avdelingsleder
Harald Kittelsen
+47 481 18 485 
epost 

Markedssjef
Kathrine Ytterdal Sørum
+47 920 58 277
epost

Client Software Manager
Mihai Dumitrescu
+47 930 33 961
epost

NIP PanelKoordinator
Jonas Iversen
+47 977 15 084
epost

NIP PanelKoordinator
Nora Futsaeter
+47 932 69 440
epost

Teknisk Ansvarlig
Espen Hjertaas
+47 932 01 476
epost

Magnus Isberg
+47 415 12 465
epost

eller din faste kontaktperson
i TNS Gallup.

Google Analytics