Meny Lukk
Søk Lukk

Årsrapport for radiolytting 2017

Årsrapport for radiolytting i Norge. Offisielle tall fra radio-undersøkelsen.

Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig dekning og lyttertid synker noe fra året før, og vi ser at det utvidede radiotilbudet fører til at lyttingen på de store kanalene reduseres til fordel for en økning på de mindre kanalene.

63 prosent av befolkningen lyttet i gjennomsnitt til radio hver dag i 2017, en nedgang på fem prosentpoeng fra året før. I snitt lyttet vi 79 minutter på radio per dag i 2017; 6 minutter mindre enn i 2016.

NRKs radiokanaler hadde en gjennomsnittlig samlet lyttertid på 52 minutter i 2016. Dette var en nedgang på 6 minutter. P1s andel av totalen sank til 32 minutter i 2017, samtidig som vi ser at de andre mindre kanalene øker i lyttertid.

Totalt lyttet nordmenn til kommersiell radio 26 minutter daglig i 2017. P4 var største kommersielle radiokanal med 12 minutter, mens Radio Norge hadde 5 minutter gjennomsnittlig daglig lytting.

Brutt ned på alder og kjønn ser vi at lyttertiden synker noe hos alle aldersgrupper, og nedgangen er større blant menn enn kvinner. Den største nedgangen finner vi blant de yngste aldersgruppene.

Nordmenn lytter mer til radio i ukedagene enn på helgedager, og 45% av radiolyttingen skjer utenfor eget hjem.

NRKs radiokanaler hadde en markedsandel på 65,6 % av radiolyttingen, mens de kommersielle kanalene hadde en markedsandel på 34,4%. De største radiokanalene har alle en reduksjon i markedsandel sammenlignet med fjoråret. Dette skyldes blant annet at radiotilbudet er utvidet og vi ser at de andre mindre kanalene har økt sine markedsandeler.

De totale lyttertallene vil kun reflektere kanaler som er målt i radioundersøkelsen.

Årsrapport for radiolytting 2017(pdf)

Årsrapport for radiolytting 2017 (pptx)