Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Årsrapport for TV-seing 2016

Årsrapport for TV-seing i Norge i 2016. Offisielle seertall fra TV-undersøkelsen.

Nordmenn så i gjennomsnitt 2 timer og 47 minutter på TV daglig i 2016, noe som er en nedgang på 6 minutter fra 2015. Det er fremdeles målgruppen 60 år og eldre som ser mest på TV, hvor seingen øker med 4 minutter, mens de andre aldersgruppene har en nedgang i seingen sammenlignet med fjoråret. Den største nedgangen finner vi blant de yngste aldersgruppene.

Første og siste uke i 2016, uke 1 og 52, var de ukene nordmenn så mest på TV. I disse ukene så vi i snitt 3 timer og 46 minutter TV per dag.

Andelen tidsforsinket seing fortsetter å øke. 7,2 % av all TV-seing i 2016 var tidsforsinket, opp fra 6,4 % i 2015. I hjem som har PVR var andelen tidsforsinket seing på 10,7 % i 2016.

Det mest sette TV-programmet i 2016 var «Mesternes Mester» på NRK1 den 5. mars med 1 426 000 seere. Dette tilsvarte en markedsandel på 69,2 %.

Årsrapport TV_2016 (pdf)

Årsrapport TV_2016 (pptx)