Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Merkevarer på ønskelisten

I helgen begynte jeg på den årlige julegavehandelen. Jeg hadde utstyrt meg med ønskelister fra nære og kjære og kunne snart konstatere at en av ønskelistene skilte seg ut. Den kom fra en av tenåringene i slekten. Mens andre lister inneholdt saker og ting av alle slag, var dette en liste over attraktive merkevarer; klær, hårpleieprodukter, vesker, klokker og mye mer.

Det kan sikkert være flere grunner til å bli forskrekket over dette. Bør tenåringer føler seg tvunget til å ha bestemte merkenavn for å passe inn og bli akseptert? Er produktene virkelig så mye bedre fordi de kommer fra et bestemt merke? 

For meg, som jobber med merkevarer og merkevarestudier, satt imidlertid denne listen i gang litt andre typer tanker. For hvordan tilfører egentlig merkevarer en verdi for oss forbrukere? 

I tillegg til å gi en viss garanti for kvalitet og kunnskap, kan vi si at det handler om to ting: 

Merkevarer endrer faktisk opplevelsen av det vi forbruker. En kjent studie viser for eksempel hvordan helt forskjellige deler av hjernen aktiveres når du drikker Coca-Cola, avhengig av om du vet hva du drikker eller ikke. Vi kan altså konstatere at vi får noe ekstra for pengene når vi velger en merkevare som føles riktig for oss. Selv om selve produktet kan være likt andre produkter i samme kategori, får vi en helt annen emosjonell opplevelse. Merkevaren legger til alle de følelsene vi har lært å assosiere med varemerket gjennom utallige kontakter i årenes løp.

Merkevaren gir oss i tillegg muligheten til å fortelle noe om oss selv til verden rundt. At valg av merkevarer er en effektiv måte å kommunisere hvilke grupper og verdier vi identifiserer oss med, er nok de fleste klar over. Men valg av merkevare uttrykker også noe om oss på et mye dypere plan. Det sier noe om vår innerste personlighet.

Ettersom tenårene handler mye om å definere sin egen personlighet og å finne måter å uttrykke den på, er det altså ikke overraskende at merkevarer plutselig får en større plass på ønskelister i denne alderen.

Det er naturligvis alle merkevarers mål å bli så ettertraktet at en havner høyest på «ønskelistene», enten vi snakker om julegavelisten til en tenåring eller store bedrifters ”short list” over leverandører. Prinsippene er de samme; en ettertraktet merkevare tilfører en unik følelse og en personlighet til noe som ellers bare ville ha vært et upersonlig produkt eller tjeneste.

I Kantar Sifo og Kantar TNS er vi stolte av å tilby våre kunder merkevareanalyser og rådgivning basert på NeedScope. Dette er et av verdens mest brukte verktøy for å forstå de psykologiske driverne bak et merkevarevalg og en plattform for utvikling av uimotståelige merkevarer.

Ta gjerne kontakt, så skal vi fortelle deg mer!