Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Nordmenn strømmer stadig mer

Strømmetjenester stjeler mer og mer tid fra lineær tv-titting. I dag bruker vi dobbelt så mye tid på å se strømmet tv-innhold som vi gjorde for tre år siden, og strømming er i ferd med å få gjennomslag i alle aldersgrupper. Det kommer frem i den ferske undersøkelsen 24 timer fra Kantar Media.

24 timer er en studie av nordmenns tids- og mediebruk gjennom døgnet. Vi har gjennomført studien med jevne mellomrom siden 1998, og undersøkelsen for 2017 er den åttende i rekken. 2395 respondenter har besvart spørsmål om oppholdssted, gjøremål og mediebruk i halvtimesintervaller gjennom døgnet i en hel uke. 

Resultatet er en samlet fremstilling av bruken av alle mediekanaler og de mest brukte enkeltmedier, og en dypere forståelse av hvordan ulike grupper i samfunnet bruker ulike medier til ulike tidspunkter i løpet av døgnet. 

Nye bruksmønstre

– Strømmetjenestenes fremmarsj på bekostning av vanlig lineær-tv er nok det viktigste funnet denne gang. Dette utgjør et brudd med tradisjonelle bruksmønstre. For tre år siden strømmet vi i snitt 25 minutter om dagen. Nå er dette doblet til 50 minutter, forteller seniorkonsulent Salve Jortveit i Kantar Media. 

Salve Jortveit, Kantar MediaSalve Jortveit er ansvarlig for 24 timer-undersøkelsen.

Totalt sett har tiden vi bruker til både radiolytting og tradisjonell tv-seing gått ned de siste tre årene. For tv-selskapene er dette en utfordring, men ikke nødvendigvis en krise.

– TV-selskapene opplever et nytt konkurransebilde, og med det følger muligheten til å gjenskape seg gjennom strømming. Da er det viktig å satse på et variert tilbud, hvor man dekker både lineære og ikke-lineære behov, understreker Jortveit.  

Netflix er fortsatt lokomotivet som fanger flest mennesker blant strømmetjenestene. Men tv-selskapenes egne tjenester som NRK Nett-tv, TV 2 Sumo og Viaplay har også mange brukere. I tillegg kommer andre internasjonale abonnementstjenester som HBO og Amazon Prime.  

De eldre har oppdaget strømming

En av årsakene til at strømmetjenestene vokser i popularitet er at de er i ferd med å bli allemannseie. 

– I 2014 var det stort sett bare de under 50 år som brukte strømmetjenester. Nå ser vi at også de eldre gruppene begynner å oppdage det og bruker anselig tid på strømming, påpeker Jortveit. 

Mer mediebruk på dagtid

Oversikten over den totale mediebruken i løpet av døgnet viser at tiden mellom klokka 19 og 22 på kvelden fortsatt er «prime time» for mediebruk. Men også her er det glidninger på gang. 

– Vi ser at den totale mediebruken på dagtid mellom 9 og 17 er stigende. En årsak er at stadig flere har muligheten til å lese nettaviser i arbeidstiden. Samtidig er mediebruken litt synkende på kveldstid i tradisjonell prime time mellom 19 og 22, avslutter Jortveit.

Kantar Media logo