Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Slik lykkes du med reklamefilm på nett

De som lykkes med reklamefilm på nett, først og fremst i sosiale medier, vet hvordan de skal fortelle en historie som treffer forbrukeren og gjør det på mediets premisser. Blant de aller beste er forsikringsselskapet Tryg Norge, vinneren i Nordic Digital Video Advertising Award 2017 som deles ut av Kantar Millward Brown.

Tryg Norge vant hovedprisen for hele Norden med filmen "Livbøye" (se filmen her), men er også den lokale vinneren i Danmark med filmen "Hjertestarter" (se filmen her). I Sverige har Arla Foods utviklet den beste filmen for merkevaren Bregott, mens Samsung i Finland fikk pris for sin film for Galaxy S7 Edge.

Engasjerende og emosjonell historiefortelling

Kantar Millward Brown har benyttet verktøyet LINK Now for Digital i analysen av 40 videoer fra hele Norden og kåret en vinner. – Vi ser at det er to ting som kjennetegner vinnerne, forteller Nordic Client Director Per Vesterbæk. – De har alle fire en tydelig storyline og formidler en engasjerende historie ved bruk av emosjonelle virkemidler. 

Den norske vinneren, "Livbøye" viser hva som skjer når en eldre mann kommer ned på stranden med hunden sin og blir forbannet når han tror en gjeng ungdommer leker med livbøyen som Tryg har hengt opp. I en følelsesladet vending mot slutten av filmen skjønner han at de unge guttene nettopp har reddet livet til en mann som har falt i vannet. 

Thorbjørn Lomelde, Head of Marketing i Tryg Norge

Budskapet om at Tryg sitt prosjekt er å gjøre strendene trygge og å redde liv, når effektivt frem til seeren, blant annet gjennom en subtil referanse til merkevaren tidlig i filmen når den eldre mannen ser at livbøyen er borte. LINK-testresultatene viser at relativt få seere hopper over filmen og at de som gjør det, allikevel sitter igjen med assosiasjoner til Tryg-merkevaren.

 - Det er svært gledelig å se at Trygs reklamefilm scorer så godt også  digitalt, sier Head of Marketing i Tryg Norge, Torbjørn Lomelde. - Vi har  vært opptatt av å lage en emosjonell film som skal engasjere seerne, og samtidig tydelig få frem budskapet om at vår utplassering av livbøyer over hele Norge redder liv. Forsikringskommunikasjon er sjelden den som stikker seg mest ut i mengden av god reklame på tvers av bransjer, så vi er veldig stolte over at denne filmen tas så godt imot i markedet, sier Lomelde.  

 

Thorbjørn Lomelde, Head of Marketing i Tryg Norge 


Hvordan lykkes med film i sosiale medier

Konsumet av film på Internett generelt, og i sosiale medier spesielt, har eksplodert. Allerede i begynnelsen av 2016 ble det konsumert 100 millioner timer på Facebook hver dag og forbruket er sterkt økende. Kantar Millward Brown har gjennomført mer enn 5000 LINK-analyser av filmer ment for online visning og har oppsummert erfaringen fra disse testene i ti punkter. 

  1. Merkevarebygging betyr mer enn noen gang. Legg inn referanser til merkevaren tidlig i filmen.
  2. I sosiale medier er det viktig at filmen kan fungere uten lyd.
  3. Unngå for mange budskap - ett positivt inntrykk kan være nok.
  4. Engasjer seerne fra første sekund for å unngå at de hopper over filmen.
  5. Fortell en historie.
  6. Vurder å bruke spesielle effekter/kraftfullt og unikt design.
  7. Vurder å bruke musikk som engasjerer og som treffer målgruppen. La musikken være en del av og underbygge historiefortellingen.
  8. Ikke gjør filmen for lang eller kort.
  9. Bruk humor - få seerne til å føle seg vel.
  10. Kjenn målgruppen som du snakker med; Vil den kreative idéen treffe de forbrukerne du ønsker å nå? Kan merkevaren ta eierskap til den kreative idéen?

Film er virkningsfullt

Film på nett er et effektivt tiltak, som blant annet når et publikum som ikke ser mye på TV. Gjort riktig kan effekten målt i økt merkevarepreferanse og økt kjøpsintensjon være høy. En god film kan gi 8 ganger større merkevareoppmerksomhet enn en film som ikke lykkes.

- Etter hvert som større deler av mediebudsjettene brukes til digital annonsering, blir digital effektivitet stadig viktigere når vi måler total ROI på markedsføringen. Når vi LINK-tester filmer ment for nett og sosiale kanaler, skjer dette i et virkelig YouTube- eller Facebook-miljø. Dette gir oss muligheten til å studere atferd og forstå hvor mye av videoen folk ønsker å se. Dermed får vi også et grunnlag for å analysere hvor effektive reklameinvesteringene er.

- LINK-verktøykassen inneholder verktøy for å evaluere reklame i TV og i forskjellige digitale kanaler. Med disse løsningene vil nordiske annonsører vite nøyaktig hvordan deres videoreklamer fungerer, og hva de skal gjøre hvis annonseringen må optimaliseres, sier Per Vesterbæk.

 

Jonathan Coham, kommersiell direktør, Kantar Norge

 Høy strategisk betydning

- Kantar Millward Browns verktøykasse for merkevarebygging og kreativ utvikling gir markedsførings- og innsiktsmedarbeiderne hos våre kunder tilgang til sterkt validerte, globale verktøy. Verktøykassen inneholder de nyeste rapporteringsverktøyene og unike muligheter for global (sektor og geografisk) benchmarking i 60 + land, fortsetter Jonathan Coham, kommersiell direktør ved Kantars Norges-kontor.

- Det nyeste verktøyet for digital reklametesting gjør det mulig å evaluere film for TV og for en rekke digitale kanaler. Begge er av høy og økende strategisk betydning for annonsører i Norge, et av de mest digitalt avanserte landene i verden, avslutter Coham.

 

 

 



Jonathan Coham, kommersiell direktør i Kantar Norge