TNS

Medier

Medieseksjonen i TNS Gallup er Norges viktigste kommersielle analysemiljø for medier. Seksjonen består av ca 40 personer som arbeider med analyser av mediekonsum og utviklingen på mediemarkedet generelt.

Vi er leverandør av de offisielle mediebruksundersøkelsene for alle de store mediekanalene i Norge: TV, Avis, Internett, Radio, Magasin- og ukepresse og Fagpressen. Seksjonen er en del av det verdensomspennende nettverket Kantar Media med over 5000 eksperter innen alle former for medieanalyse.

 Medieseksjonen bannerMedieseksjonen banner

Relevante artikler


F&M Mobilrapporten ”Bruk av mobilt medieinnhold” Q1/2016

Last ned rapporten her

Last ned

F&M Mediehusrapporten "Daglig dekning for nasjonale mediehus" Q1/2016

Last ned rapporten her

Last ned

Feiret Interbuss med fagprat og pølsefest

Interbuss, Norges største og eldste undersøkelse om nordmenns internettvaner, feiret nylig 20-års jubileum med fagprat, ...

Les mer

Tenk effekt – øk utbyttet

Det er lett å gå seg vill i et SoMe-landskap som stadig skifter. Våg å sette konkrete mål og evaluer resultatene av ress...

Les mer

Interbuss 20 år - se video fra feiringen

Les mer

De store medietrendene

Presentasjon av de store medietrendene på TNS Gallups Brukerforum 06.04.16 av Knut-Arne Futsæter @Futsaeter, Knut (TSOSO...

Last ned

WILL PAPER DROWN OR SURF ON THE THIRD WAVE OF DIGITAL ADVERTISING

Paperet viser hvordan man bedre når sine målgrupper ved bruk av både print og digitale medier i samspill. Paperet fikk p...

Last ned

De offisielle lesertallene for papiraviser for 2015 16/1

Her finner du en fullstendig oversikt over de offisielle lesertallene/brukertallene fra F&M 16/1. Her finner du tall for...

Les mer

De offisielle lesertallene for blader og magasiner for 2015 (16/1)

Lesertallene (netto), GEP (brutto) kontakter og struktur% for blader og magasiner

Les mer

Trenger du innsikt om norske barns medievaner?

For 10. gang gjennomfører TNS Gallup undersøkelsen "Mediebarn" blant norske 3-11-åringer.

Les mer

Et medielandskap i endring

Et fullsatt «Medietrender 2016» gikk av stabelen på Filmens Hus i begynnelsen av januar, med foredrag og diskusjoner gje...

Les mer

Årsrapport for radiolytting 2015

Årsrapport for radiolytting i Norge. Offisielle tall fra radio-undersøkelsen

Les mer

Årsrapport for TV-seing 2015

Årsrapport for TV-seing i Norge i 2015. Offisielle seertall fra TV-undersøkelsen.

Les mer

Måling av lesertall for magasiner (MU)

Formålet med å måle og rapportere lesertall for norske magasiner er å kunne tilby magasinene og mediemarkedet offisielle...

Les mer

Slik måles lesertall for papiravisene

Formålet med å måle og rapportere lesertall for norske papiraviser er å kunne tilby avisene og mediemarkedet offisielle ...

Les mer

Rikets Medietilstand

Her finner du foredraget til Ingvar Sandvik fra «Medietrender 2016» på Filmens Hus 7. januar.

Les mer

Interbuss 20 år - eksklusiv førpremiere på "Steve Jobs"

I 2016 fyller Interbuss, Norges største undersøkelse om folks internettvaner, 20 år! Dette skal vi feire med flere arran...

Les mer

Avtale om lesertall for Fagpressen

Offisielle opplagstall for papirbaserte utgaver får bransjen bekreftet enten fra MBL eller Fagpressen.

Les mer

Medietrender 2016 – fulltegnet faglig oppdatering

Seminaret «Medietrender» er i ferd med å bli en populær tradisjon. Arrangementet, som nå er fulltegnet, tar pulsen på b...

Les mer

Norge leser på mobilen

Nordmenn konsumerer innhold i stort omfang på mobilen. Rapporten «Mobilt medieinnhold», som bygger på Forbruker- og medi...

Les mer

Offisielle lesertall Fagpressen 2015

Last ned rapporten her.

Last ned

Medietrender 2016

Her finner du programmet for "Medietrender 2016" på Filmens Hus i Oslo, torsdag 7. januar 2016.

Les mer

How to measure the total brand footprint?

Download paper and presentation her

Les mer

Beslutningstakerindeksen lansert på Mediefrokost

Nye tall og den helt nye beslutningstagerindeksen ble presentert og lansert på Mediefrokost hos TNS Gallup i slutten av ...

Les mer

Medieutviklingen: Fra de store medietrendene til wearables & IoT

Presentasjon 17.09.15 på Folks Medievaner 2015 av Knut-Arne Futsæter, @Futsaeter

Last ned

Norsk Beslutningstakerindeks 2015

Ønsker du å vite mer om norske ledere? Rapporten gir innsikt i norsk arbeidsliv, norske ledere og ledernes medievaner.

Les mer

Pure Recent Reading: The solution for non-daily newspapers?

Presented at the Worldwide Readership Research Symposium in Venice 2001 by Knut-Arne Futsæter and Tore Østnes.

Les mer

Pure Recent Reading: Methodological experience and further development

Presented at the Worldwide Readership Research Symposium in Cambridge (Massachusetts) 2003 by Knut-Arne Futsæter and Tor...

Les mer

THE NEW NRS IN NORWAY – FROM AIR TO EXTENDED CURRENCIES FOR NEWSPAPERS

Presented at the Worldwide Readership Research Symposium in Valencia 2009 by Knut-Arne Futsæter, Ingvar Sandvik and Tore...

Les mer

IMPLEMENTING EXTENDED CURRENCIES AND RETHINKING THE CURRENT PRINT PRICE MODELS

Presented at the Print and Digital Research Forum (PDRF) in San Francisco 2011 by Helge Holbæk-Hanssen, Knut-Arne Futsæt...

Les mer

Measuring media content across several platforms in a highly developed media market

Presented at the Print and Digital Research Forum (PDRF) in Nice 2013 by Knut-Arne Futsæter and Geir Engen.

Les mer

TNS Gallup og Kontra Oslo presenterer "Ungdomsskolen"

I samarbeid med Kontra Oslo har TNS Gallup utviklet et seminar som skal hjelpe deg å gjøre suksess i målgruppa 15-35 år....

Les mer

Mediefrokost om nordmenns økonomi og betalingsvilje

- Det har aldri vært så vanskelig å være rik i Norge, innledet forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea på TNS Gallup sitt f...

Les mer

Bruker mer på distribusjon enn på innhold

Norske husholdninger brukte i snitt 35.000 kroner på medier i 2014, medregnet nettbrett, datamaskiner og mobiltelefoner....

Les mer

«Husholdningens medieutgifter» er klar i løpet av mai

TNS Gallup lanserer i løpet av mai rapporten «Husholdningens medieutgifter». I rapporten beregnes norske husholdningers ...

Les mer

TNS Gallup i strategisk partnerskap med comScore om internettmålinger

WPP, TNS Gallups eiere, kjøper 15-20 prosent av aksjene i comScore og innleder et globalt strategisk samarbeid. Samtidi...

Les mer

Årsrapport for Internettbruk 2014

Årsrapporten for Internettbruk 2014. Offisielle tall fra Internettundersøkelsen.

Les mer

Årsrapport for radiolytting 2014

Årsrapport for radiolytting i Norge. Offisielle tall fra radio-undersøkelsen.

Les mer

Medietrender 2015: Medievaner i endring skaper nye muligheter

For fullsatt kinosal på filmens hus gikk årets Medietrender 2015 av stabelen tidlig i januar. De fremmøtte fikk smake på...

Les mer

Årsrapport for TV-seing 2014

Årsrapport for TV-seing i Norge. Offisielle seertall fra TV-undersøkelsen.

Les mer

10 medietrender som vil prege hverdagen din i 2015

Ved inngangen til et nytt år kommer det alltid mange spådommer om medieutviklingen. Felles for disse er gjerne at ny tek...

Les mer

Nå får du enkelt TV-seertall på mobil og nettbrett

Nye iPlus-mobilapp er en enkel og intuitiv måte å få tilgang til seertall fra TV-undersøkelsen på.

Les mer

Streaming preget høstens mediefrokost

TNS Gallup presenterte nye tall fra de fire viktigste medieundersøkelsene sine i begynnelsen av september. Fellesnevner ...

Les mer

Medietrender: Hva med de unge?

Innlegg på Folks Medievaner 2014. En oppdatering av medietrender med fokus på barn og ungdom av @Futsaeter

Last ned

24 timers-undersøkelsen er klar!

24 timer er en tidsbruksundersøkelse av nordmenns mediebruk gjennom døgnet og uken.

Les mer

Sett rett pris – VG tjente millioner

- En stor del av VGs omsetning er knyttet til ett enkelt produkt, papiravisen. Da er det avgjørende for oss at vi tar re...

Les mer

Møter fremtidens mediehverdag med nysgjerrig blikk

- I en hektisk hverdag med mye tall og grafikk, kan det være nyttig å ta en fot i bakken og heve blikket. Utviklingen gå...

Les mer

Årsrapport Internettbruk 2013

Årsrapport med offisielle tall fra Internettundersøkelsen 2013.

Last ned

Teknisk rapport: Trafikk på norske nettsteder

TNS Scores/TNS Mobile: Trafikkmåling og teknisk rapport jan-aug 2013

Last ned

FRA LESERE TIL LESING. til eksponeringer på flere plattformer

Frokostmøte på Latter 21. mars 2013 av Ingvar Sandvik

Last ned

3XNEW - A NEW ERA FOR MAGAZINE RESEARCH IN NORWAY

by Adina Broady Aasebø, Knut-Arne Futsæter, Ingvar Sandvik and Tore Østnes. Presented at the Print and Digital Research ...

Les mer

Vant to priser på en uke

Det ble både norsk og internasjonal heder til TNS Gallups Tore Østnes sist uke. Men gladest var nok Østnes da han fikk M...

Les mer

Smakebiter fra TNS Gallups medieundersøkelser: Kanalvalg

Vi presenterer her noen funn fra våre medieundersøkelser. Denne gangen byr vi på smakebiter fra Kanalvalg 2013:

Les mer

Smakebiter fra TNS Gallups medieundersøkelser: Mediebarn

Se noen interesaante funn fra Mediebarn 2013!

Les mer

Smakebiter fra TNS Gallups medieundersøkelser: Social Media Tracker

Fremover vil vi presentere noen funn fra våre medieundersøkelser. Denne gangen byr vi på smakebiter fra Social Media Tra...

Les mer

Bli ditt eget mediehus

Hvordan kan virksomheter bruke sine egne mediekanaler til å kommunisere direkte med publikum? TNS Gallups PR-frokost sis...

Les mer

Facebook henger med mens Snapchat vokser raskt viser Social Media Tracker

- Ungdoms forhold til sosiale medier utvikler seg i høy hastighet, sier Kari Nordstad i TNS Gallups avdeling for PR-rese...

Les mer

Mediaforums "Hedersprisen 2013" til Tore Østnes i TNS Gallup

En sentral person i utviklingen av faget og tilgjengeliggjøring av verktøy og data, sa juryen da Tore Østnes fikk Mediaf...

Les mer

Rikets medietilstand 2014

Foredraget til Ingvar Sandvik fra seminaret «Medietrender 2014»

Last ned

Radiolytting 2013

Årsrapport Radio 2013

Les mer

Daglig dekning for nasjonale mediehus

Daglig dekning for nasjonale mediehus 4.kvartal 2013 med data fra Forbruker & Media.

Les mer

Avisundersøkelsen

TNS Gallup gjennomfører fra 2010 en ny og forbedret undersøkelse av avislesingen i Norge.

Les mer

TNS Gallup tok pris for beste paper i Valencia

På det 14. Worldwide Readership Research Symposium (WRRS) i Valencia fikk Ingvar Sandvik, Knut-Arne Futsæter og Tore Øst...

Les mer

Status web-TV

Foredrag på INMAs frokostseminar om WebTV 19.09.2013 av @kathriys

Last ned

Årsrapport TV-seing 2013

Last ned

Social Media Tracker 2013

Hvorfor og hvordan bruker folk sosiale medier? Hvordan fungerer samspillet og konkurransen mellom sosiale og tradisjonel...

Les mer