Artboard 1
Meny Lukk
Søk Lukk
Søk

Virkes eHandelsbarometer

Virkes eHandelsbarometer gjennomføres av Kantar TNS på oppdrag fra Hovedorganisasjonen Virke. Formålet med eHandelsbarometeret er å gi et tilstrekkelig nøyaktig bilde av nordmenns ehandel og utvikling i denne til at handelsbedrifter og andre kan bruke resultatene til planlegging av sin forretningsvirksomhet.

Resultater fra Virkes eHandelsbarometer publiseres kvartalsvis av Virke. Kvartalsrapportene er tilgjengelige på Virkes og Kantar TNS' internettsider. Dersom kvartalsrapportene ikke dekker din bedrifts behov for informasjon og innsikt, kan Kantar TNS analysere datamaterialet med utgangspunkt i dine problemstillinger og rapportere og rådgi etter nærmere avtale.

illustrasjon ehandel shutterstock_163965569_640x427illustrasjon ehandel shutterstock_163965569_640x427

Datamaterialet som Virkes eHandelsbarometer bygger på, hentes inn fra et forbrukerpanel på 1.000 personer som rapporterer hva de har handlet av varer og tjenester på internett i perioder på 14. dager. Korte innrapporteringsperioder gir liten grad av hukommelsesfeil og høy kvalitet i datamaterialet.

I Virkes eHandelsbarometer er handelen delt inn i 18 hovedkategorier og 105 underkategorier. Det hentes inn informasjon om i hvilken internettbutikk det enkelte kjøpet er gjort i og det skilles mellom norske og utenlandske butikker.

Det er et overordnet formål med Virkes eHandelsbarometer å kunne estimere totalvolumet av nordmenns ehandel og ehandelen innenfor de viktigste kategoriene med et høyt presisjonsnivå. I tillegg gir datamaterialet grunnlag for å forstå kjøpsaferd; hvem handler hva på nett, i hvilke butikker, på hvilke tidspunkter osv.?

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 3. kvartal 2013

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 4. kvartal 2013

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 1. kvartal 2014

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 2. kvartal 2014

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 3. kvartal 2014

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 4. kvartal 2014

Last ned rapport Virkes eHandelsbarometer, 1. kvartal 2015

Virke logoVirke logo

Virkes eHandelsbarometer ble første gang rapportert for 3. kvartal 2013. Etter hvert som tidsseriens lengde øker, vil også mulighetene til å analysere utviklingstrekk og sesongvariasjoner øke.

Link til Virkes internettsider om Virkes eHandelsbarometer