Artboard 1
Søk Lukk

Årsrapport for radiolytting 2015

Årsrapport for radiolytting i Norge. Offisielle tall fra radio-undersøkelsen

Radiolytting er stabilt i Norge. 69 prosent av befolkningen lyttet til radio en gjennomsnittsdag i 2015, og vi brukte i snitt 89 minutter på radiolytting daglig. Dette er et minutt mindre enn 2014.

NRKs radiokanaler sto for 58 minutter samlet og største enkeltkanal var NRK P1 med 40 minutter lyttertid. Vi lyttet til kommersiell radio 31 minutter daglig i 2015. P4 var største kommersielle radiokanal med 17 minutter mens Radio Norge var nest største kanal med 9 minutter daglig lyttertid.

Den daglige lyttertiden holder seg stabil i aldersgruppen 12-29. For aldersgruppen 30-44 var det en økning i radiolytting fra 74 minutter i 2014 til 77 minutter i 2015. For aldersgruppen 45-59 var det et fall i radiolytting fra 99 minutter i 2014 til 96 minutter i 2015, mens for 60 år var det et fall fra 135 minutter i 2014 til 133 minutter i 2015.

Vi lytter mer på radio på hverdager enn i helger og søndagene har det laveste nivået. 47% av radiolyttingen skjer utenfor eget hjem.

NRK P1 har redusert sin andel fra 46.1% til 44.6%. P4 har redusert sin andel fra 18.9% til 18.4%, mens Radio Norge har redusert sin andel fra 10.7% til 9.6%. NRKs radiokanaler hadde en markedsandel på 65.4% av lyttingen, mens de kommersielle kanalene hadde en markedsandel på 34.6%.

Blant radiosamkjøringene er NRK Andre størst etterfulgt av, Storbyradioen, P4 Andre og P5.

P1+ er den største kanalen innenfor samkjøringen NRK Andre og står for nesten halvparten av lyttertiden til NRK Andre.

De totale lyttertallene vil kun reflektere kanaler som er målt i radioundersøkelsen.

Last ned Årsrapport for radiolytting 2015 (pdf) her

Last ned Årsrapport for radiolytting (ppt) her